Právě je sob lis 30, 2024 10:52 pm

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Prečo sú plochy 2d?
PříspěvekNapsal: pát zář 11, 2009 3:22 pm 
Offline
.......
.......
Uživatelský avatar

Registrován: pát zář 19, 2008 11:11 am
Příspěvky: 1144
Bydliště: Praha
to ano. ale nemaju stale ziadnu hrubku a preto vsetko v 3d vznika len skladanim 2d objektov. v podstate skutocny objekt o nehakej hrubke "z" neexistuje v pocitacovej grafike 3d.
pohybom polygonov sice dostavas treti rozmer ale vzdy to je len plocha 2d inak natocena voci globalnym suradniciam.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prečo sú plochy 2d?
PříspěvekNapsal: pát zář 11, 2009 6:19 pm 
Offline
..........
..........
Uživatelský avatar

Registrován: stř črc 21, 2004 3:09 pm
Příspěvky: 1749
Bydliště: Ostrava
Pozor. Tady se míchají pověstné hrušky s jabkama. Plocha se může považovat za 2D, ale kupodivu i za 3d. To záleží na interpretaci.
Pokud si vezmeme Blender, tak bod (nebo vertex - to je fuk) je kupodivu 3D, protože má X,Y a Z souřadnici. Podobně úsečka (hrana). Pokud se na toto samé podíváme třeba v Inkscape, Autocadu LT atp, tak bod, úsečka atp. mohou být reprezentovány (teď mě nechytejte za slovo - Autocad zná 3D souřadnice - to jen pro ilustraci.) jen jako 2D. Prostě Z souřadnice se nebere v úvahu. Křivky a plochy jsou v tomto směru zajímavější, protože mohou být plochy/křivky obecné a nebo rovinné. Rovinná přitom není nic jiného speciální případ obecné a to tím, že body leží v jedné rovině (cítíš rozdíl mezi plochou a rovinou?). Obecnou křivku/plochu lze ve 2D prostoru vyjádřit jen pomocí průmětu - tedy ztráty informace.
Takže nelze jednoznačné o ploše říct, že je 2D nebo 3D, ale prostě plocha vyjádřená ve 2D nebo ve 3D prostoru.
Uzavřené plochy mohou tvořit něco, co na první pohled vypadá jako objem, ale nemusí tomu být vždy. Uzavřenost plochy je však nutnou podmínkou pro vytvoření objemu.
Objem je na rozdíl od ploch množina bodů i uvnitř tělesa (což plocha není, je to jen slupka) a tak pokud každý z těchto bodů (či lépe elementů) má definovány některé vlastnosti - např. měrnou hmotnost, barvu, tuhost, průhlednost, pak lze u objemů dopočítat, hmotnost, momenty setrvačnosti, barevnou strukturu v řezu, pevnost tělesa a tak dále...
Blender je pouze plošný modelář, ačkoli objemy v takové nějaké okleštěné podobě budou k dispozici ve verzi 2.5 (pouze pro částečnou průhlednost těles). Jinak Blender vše reprezentuje pomocí ploch.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prečo sú plochy 2d?
PříspěvekNapsal: pát zář 11, 2009 8:40 pm 
Offline
....
....
Uživatelský avatar

Registrován: pon črc 12, 2004 7:35 pm
Příspěvky: 348
Bydliště: Brno
Pitris, zhrnul si to pekne, aj keď som si to musel prečítať trikrát aby som to pochopil :-)
Len doplním, že obecnú krivku (a to nielen 3D, ale kľudne aj 4D, 5D, a každkú končnerozmernú krivku (a nielen krivku ale aj teleslo (...))) možno jednoznačne zobraziť na 2D plochu a dokonca aj na priamku, ale za cenu straty spojitosti, preto to v grafike (a asi ani nikde inde) nemá praktický význam.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prečo sú plochy 2d?
PříspěvekNapsal: pát zář 11, 2009 8:46 pm 
Offline
.....
.....
Uživatelský avatar

Registrován: ned srp 16, 2009 7:33 pm
Příspěvky: 521
Bydliště: Praha
a 4tý rozměr je tedy čas?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prečo sú plochy 2d?
PříspěvekNapsal: pát zář 11, 2009 9:16 pm 
Offline
..........
..........
Uživatelský avatar

Registrován: stř črc 21, 2004 3:09 pm
Příspěvky: 1749
Bydliště: Ostrava
theoneLB píše:
Ok, myslím že už to mám, ďakujem za vysvetlenie.

Příště se polepším. :oops:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prečo sú plochy 2d?
PříspěvekNapsal: sob zář 12, 2009 10:50 pm 
Offline
 ...
 ...

Registrován: pon bře 12, 2007 2:46 pm
Příspěvky: 172
Bydliště: Brno a okolí
Citace:
v podstate skutocny objekt o nehakej hrubke "z" neexistuje v pocitacovej grafike 3d.


To jsi trochu přestelil, např. kromě toho CADovského pojetí objemu co už popsal Pitris existuje i voxelová grafika.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prečo sú plochy 2d?
PříspěvekNapsal: ned zář 13, 2009 8:07 am 
Offline
..........
..........
Uživatelský avatar

Registrován: stř črc 21, 2004 3:09 pm
Příspěvky: 1749
Bydliště: Ostrava
jucas píše:
To jsi trochu přestelil, např. kromě toho CADovského pojetí objemu co už popsal Pitris existuje i voxelová grafika.

Tu už má implementovánu i Blender2.5. :-) (jupíí)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prečo sú plochy 2d?
PříspěvekNapsal: úte zář 22, 2009 6:08 pm 
Offline
..
..

Registrován: úte zář 01, 2009 2:30 pm
Příspěvky: 39
Pitris píše:
Pozor. Tady se míchají pověstné hrušky s jabkama. Plocha se může považovat za 2D, ale kupodivu i za 3d. To záleží na interpretaci.
Pokud si vezmeme Blender, tak bod (nebo vertex - to je fuk) je kupodivu 3D, protože má X,Y a Z souřadnici. Podobně úsečka (hrana). Pokud se na toto samé podíváme třeba v Inkscape, Autocadu LT atp, tak bod, úsečka atp. mohou být reprezentovány (teď mě nechytejte za slovo - Autocad zná 3D souřadnice - to jen pro ilustraci.) jen jako 2D. Prostě Z souřadnice se nebere v úvahu. Křivky a plochy jsou v tomto směru zajímavější, protože mohou být plochy/křivky obecné a nebo rovinné. Rovinná přitom není nic jiného speciální případ obecné a to tím, že body leží v jedné rovině (cítíš rozdíl mezi plochou a rovinou?). Obecnou křivku/plochu lze ve 2D prostoru vyjádřit jen pomocí průmětu - tedy ztráty informace.
Takže nelze jednoznačné o ploše říct, že je 2D nebo 3D, ale prostě plocha vyjádřená ve 2D nebo ve 3D prostoru.
Uzavřené plochy mohou tvořit něco, co na první pohled vypadá jako objem, ale nemusí tomu být vždy. Uzavřenost plochy je však nutnou podmínkou pro vytvoření objemu.
Objem je na rozdíl od ploch množina bodů i uvnitř tělesa (což plocha není, je to jen slupka) a tak pokud každý z těchto bodů (či lépe elementů) má definovány některé vlastnosti - např. měrnou hmotnost, barvu, tuhost, průhlednost, pak lze u objemů dopočítat, hmotnost, momenty setrvačnosti, barevnou strukturu v řezu, pevnost tělesa a tak dále...
Blender je pouze plošný modelář, ačkoli objemy v takové nějaké okleštěné podobě budou k dispozici ve verzi 2.5 (pouze pro částečnou průhlednost těles). Jinak Blender vše reprezentuje pomocí ploch.


nesuhlasim so vsetkym. Praveze 2D plocha jedneho polygonu stvorena z troch bodov je stale 2D plocha aj keby bola v 10rozmernom priestore, len by mala 10suradnic, ktore by udavali iba informacie, kde presne ten 2D objekt lezi. Cize ked ma bod X,Y,Z suradnice, neznamena ze je 3D, ale znamena to, ze ten 1D objekt je v trojrozmernom priestore. 1D(bod) ani nemozes vydiet, ale v programe je znazorneny ako nejaky maly stvorec, alebo kruh, pripadne nejaka kocka/gula, ktora ten bod interpretuje v trojrozmernom priestore ,pri editacii meshu/polygonu.

Kazdy 3D program pracuje s plochami, ci su to plygony alebo krivky(nurbs), pretoze kazdy 3D objekt je vo vnutry duty. Ak by nebol, vtedy by to bol 3D objekt zlozeny nie z 2Dploch ale realneho 3D materialu. Spominali ste voxelovu grafiku. Neviem presne na akom principe to pracuje, ale co som mal moznost to vidiet(jedna stara hra mala tak riesene pohorie, uz si nespominam nazov) tak to vyzera ako objekt zlozeny z velkeho mnozstva bilboardov(malych 2Dploch ktore sa natacaju za pohladom kamery a vytvaraju objekt). Nieco ako ma Speedtree listy na stromoch, len ten kmen stromu by namiesto ploch mal bilboardy, na jednu plochu povedzme 200bilboardov.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prečo sú plochy 2d?
PříspěvekNapsal: úte zář 22, 2009 6:45 pm 
Offline
..........
..........
Uživatelský avatar

Registrován: stř črc 21, 2004 3:09 pm
Příspěvky: 1749
Bydliště: Ostrava
Tak ještě jednou. 2D, 3D... nD to je vyjádření prostoru ve kterém dané těleso popisujeme. Pokud má něco n-souřadnic, pak se to vyskytuje v n-rozměrném prostoru daný objekt je takzvaně nD. Speciální případ obecné plochy je rovinná plocha a je v fuk v jakém je prostoru.
I pro rovinnou plochu mají Z-tové souřadnice význam (a to poměrně klíčový význam). Ovšem pokud se na rovinnou plochu budeme dívat jako na ohraničený 2D prostor - prostor pro jiné 2D objekty, pak lze říci, že rovinná plocha je 2D (ale prostor).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prečo sú plochy 2d?
PříspěvekNapsal: úte zář 22, 2009 6:59 pm 
Offline
.......
.......
Uživatelský avatar

Registrován: pát zář 19, 2008 11:11 am
Příspěvky: 1144
Bydliště: Praha
Pitris a themember: ale ved vy hovorite kazdy o niecom inom... :)

Pitris o prostore
thememebr o objekte v prostore

podla mna sa nikdy nedohodnete pokial neprecitate poriadne prispevok toho druheho? :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prečo sú plochy 2d?
PříspěvekNapsal: úte zář 22, 2009 8:10 pm 
Offline
..
..

Registrován: úte zář 01, 2009 2:30 pm
Příspěvky: 39
Siso, no uvidime. Podla mna Pitris(teraz v poslednom prispevku) hovori(teda ja som to tak pochopil), ze pokial ma objekt n suradnic, tolko nD je ten objekt, Cize 1D objekt sa stane v 3Dpriestore 3Dobjektom. Spravne som ta pochopil Pitris? Ak ano, podla mna to tak nie je.

A s tou rovinnou plochou = Myslis to tak, ze pokial je v 2D priestore 2Dobjekt, vtedy je to realny 2D objekt a v 3Dpriestore sa 2Dplocha stava 3Dplochou? To je v podstate ta prva veta s ktorou nesuhlasim.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prečo sú plochy 2d?
PříspěvekNapsal: úte zář 22, 2009 11:30 pm 
Offline
.........
.........
Uživatelský avatar

Registrován: sob pro 25, 2004 1:45 pm
Příspěvky: 1517
Bydliště: Mělník
themember: ale ono to tak je... 3D je velice podobná vektorové 2D...

Čili pokud vezmeme v úvahu 2D plochu a umístíme ji do 3D prostoru, 2D plocha získá 3-tí rozměr a stane se z ní 3D plocha...

Definicí zůstává 2D plochou, ale reprezentací je 3D plochou...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prečo sú plochy 2d?
PříspěvekNapsal: stř zář 23, 2009 11:40 am 
Offline
..
..

Registrován: úte zář 01, 2009 2:30 pm
Příspěvky: 39
Genom píše:
themember: ale ono to tak je... 3D je velice podobná vektorové 2D...

Čili pokud vezmeme v úvahu 2D plochu a umístíme ji do 3D prostoru, 2D plocha získá 3-tí rozměr a stane se z ní 3D plocha...

Definicí zůstává 2D plochou, ale reprezentací je 3D plochou...


No a asi preco je 3D podobne 2D? pretoze sa sklada z tych 2D ploch. Ak 2Dplochu umiestnime do 3D priestoru, 2D plocha ziska tretiu suradnicu o polohe, ale nie treti rozmer. Ci snad ty tu hranu(edge) tej plochy, alebo rovno celu plochu mozes roztiahnut do toho tretieho rozmeru? Ak raz tam nemala ten treti rozmer, vlozenim 2D objektu do 3D priestoru sa nestava 3D objektom. Je to len iluzia ze je to 3D, pretoze si to mozes natacat lubovolne.

Poviem to naopak, ak zobereme 3Dobjekt vytvoreny z polygonov a hoc aj s kriviek, je mozne ho previest do 2D a dokonca aj do 1D priestoru. Pretoze ten objekt sa sklada 0Drozmerov(bodov/vertexov), 1Drozmerov(hrany/edge ktore spajaju body) a 2Drozmerov(polygonov/trojuholnikov ktore vyplnuju priestor medzi hranami) rozmiestnenych v 3Dpriestore a dokopi toto vsetko, tym ze je to rozmiestnene aj do toho tretieho rozmeru, vytvara 3Dobjekt. Cize tomu 3D objektu zarovname z pohladu kamery vsetky plochy a body do jednej roviny a je z neho 2D objekt, zarovname to dalsej roviny a je z neho 1D a posledne ak vsetky body stlacime do 0, teoreticky ten objekt neexistuje, nevidno ho:) ale on tam je, existuje, len ma nulovy rozmer. Ano, takto ta tvoja veta by mi davavla trochu zmysel, ak by som ten objekt s XXXXbodmy a trojuholnikmi preniesol z 2D do 3Dpriestoru, lenze hned by sa 3D nestal, musel by som potom nasledne ponatahoval body do tretieho rozmeru, vtedy by sa z neho stal 3D objekt, ale ten 3Dobjekt je stale zlozeny z tych 2Dploch.

A treti priklad. Predstav si, ze papier je 2D(to len pre priklad, realne je papier 3D:) to hovorim pre ilustraciu) a ty si ho zobral z 2D priestoru. Ten papier je a vzdy bude 2D. Ak ho ohnes, alebo pokrcis v tom 3Dpriestore, stale je 2D ale rozlozeny v 3Dpriestore. Ak by si ho vlozil spat do toho 2Dpriestoru, videl by si v papieri trhliny, pretoze jeho ostatna hmota je v tom tretom rozmere, ktory 2D nezobrazuje. Ak by si ten pokrceny papier zlisoval do jednej roviny, vtedy by sa zobrazoval v 2D priestore bez trhlin, len uz v inej forme a podobal by sa na ten pokrceny papier v 3Dpriestore, to je nieco podobne sko s 3Dmodelom v pocitacovej grafike.

EDIT: ano v poslednej vete mas pravdu, 2D plocha v 3Dpriestore je reprezentacia 3D, ale len v pripade ak sa jedna o objekt zlozeny z polygonov zahnutych aj do toho tretieho rozmeru, nie jeden polygon/trojuholnik.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prečo sú plochy 2d?
PříspěvekNapsal: stř zář 23, 2009 4:02 pm 
Offline
..........
..........
Uživatelský avatar

Registrován: stř črc 21, 2004 3:09 pm
Příspěvky: 1749
Bydliště: Ostrava
Už se v tom ztrácím. Myslím, že mámr problém s terminologií. To nD označuje n-rozměrný prostor ve kterém se nějak budeme vyjadřovat. Viz. http://cs.wikipedia.org/wiki/Dimenze
Dotaz:
theoneLB píše:
Dobrý deň, rád by som vedel prečo sú plochy považované za 2d?. S bodmi riadiaceho polygonu mozeme predsa pohybovat do vsetkych troch smerov. Ďakujem.

nedává smysl- protože se míchají hrušky z jablky. To jako se zeptat, jestli je Hurvínek divadlo. Ne, není divadlo. Hurvínek je loutka, která může hrát mimo jiné i v divadle. Takže plocha je objekt, který může být vyjádřen ve 2D, 3D nD prostoru.
Obrázek
Kuželová plocha vystřižená z papíru může stát na stole. Má nějakou šířku, délku a samozřejmě výšku. To vše můžeme změřit, protože žijeme ve 3D (prostoru), ale z fotky kužele už všechny informace nezjistíme.
Žonglování s pojmem 2D nebo 3D je fenomén současnosti. Protože 3D je IN, ale 2D je už tak nějak za horizontem... Blbost. 2D, 3D není nic víc, než vyjádřením PROSTORU.
Že kužel je zhotoven třeba z absolutně tenkého papíru a nemá tedy tloušťku stěny, popisujeme jinými pojmy. A ten pojem je překvapivě PLOCHA.
Takže:
1D,2D,3D... nD jsou n dimenzionální prostory. Pro objekty používáme pojmy: bod [vertex, vrchol, roh, pixel, voxel...], čára - (třeba čárové zobrazení) [úsečka, přímka, křivka], plocha [povrch, face, rovina], objem [solid, volume]. Podotýkám že toto jsou příklady a jednotlivé pojmy nelze zaměňovat, závisí to na oblasti použití a dalších vlastnostech objektů. Pixel třeba má rozměry, ale pro mnohé účely se zanedbávají...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Prečo sú plochy 2d?
PříspěvekNapsal: stř zář 23, 2009 7:05 pm 
Offline
..
..

Registrován: úte zář 01, 2009 2:30 pm
Příspěvky: 39
Pitris píše:
Už se v tom ztrácím. Myslím, že mámr problém s terminologií. To nD označuje n-rozměrný prostor ve kterém se nějak budeme vyjadřovat. Viz. http://cs.wikipedia.org/wiki/Dimenze
Dotaz:
theoneLB píše:
Dobrý deň, rád by som vedel prečo sú plochy považované za 2d?. S bodmi riadiaceho polygonu mozeme predsa pohybovat do vsetkych troch smerov. Ďakujem.

nedává smysl- protože se míchají hrušky z jablky. To jako se zeptat, jestli je Hurvínek divadlo. Ne, není divadlo. Hurvínek je loutka, která může hrát mimo jiné i v divadle.

Ten dotaz je jasny a nic nepletie. Pyta sa preco su plochy povazovane za 2D a nasledne hovori o ich bodoch s korymi moze hybat do tych troch rozmerov, ale nejde mu do hlavy ze preco je to tak. Preto sa pyta, preco sa povazuje za 2D ked sa mu to "javy" ako 3D.


Pitris píše:
Žonglování s pojmem 2D nebo 3D je fenomén současnosti. Protože 3D je IN, ale 2D je už tak nějak za horizontem... Blbost. 2D, 3D není nic víc, než vyjádřením PROSTORU.

Presne tak, ale zabudol si na to, ze my sa bavyme nie o priestore ale o objektoch, lepsie povedane o plochah alebo polygonoch a preco su 2D. Vy ste dosli s tym ze su 3D, i ked neviem ako ste k tomu dosli, ked maju len 2rozmery.


Pitris píše:
Že kužel je zhotoven třeba z absolutně tenkého papíru a nemá tedy tloušťku stěny, popisujeme jinými pojmy. A ten pojem je překvapivě PLOCHA.

Aha http://sk.wikipedia.org/wiki/Plocha (útvar)
Plochou sa mysli aj cast nejakeho objektu napr co si ty popisal, ale to sa stale bere len v dvoch rozmeroch http://sk.wikipedia.org/wiki/Povrch

*** ten link na plochu utvar treba skopirovat, neviem preco nezobralo celi link ako odkaz***


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 62 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz