Počítače počítají s 0 a 1, to se ví, a tedy 32bitový systém může naadresovat fyzicky jen 2^32 což je 4294967296 / 1073741824 = 4GiB a tedy ikdyž budeš mít na 32bitovém OS větší RAMku než 4GiB, tak ti to víc nezkousne (ano jde to ještě naadresovat softwarově, ale to už potom ztrácíš celkem na výkonu) a to z těch 4GiB musíš ještě odečíst paměť z Grafické karty, tedy když budeš mít grafiku s 1GiB, tak ti 32bitové widle budou vždy ukazovat jen 3GiB, ikdyž tam budeš mít fyzicky 4GiB RAM...
+ ještě existovalo na XPéčkách nějaké omezení ram pro jeden spuštěný proces/program (tuším že kolem 1,7GB, ale to si už nepamatuju), nejvíc dokážeš s jedním programem vycucat RAMku na linuxu, tam to sebralo opravdu celou ram - velikost ram na grafice.
Pro 64bitový systém platí, jak asi tušíš 2^64 a tedy 18446744073709551616 / 1073741824 = 17179869184GiB což teď zaskočilo i mě
Kdyžtak ať mě někdo opraví ;)
EDIT: + ještě odečíst nejen RAm z grafiky, ale to, co ti zabere systém... Jinak přehled o rozšíření 32bitů + tabulka max. možností RAM u daných OS je zde
http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension