Ahed: Předně se moc moc omlouvám, ale omylem jsem při odpovídání namísto Citovat kliknul na Upravit a napsal ten svůj příspěvek přímo do Tvého, namísto do odpovědi , odeslal jsem to a když jsem to zjistil, bylo už pozdě- cache byla prázdná, takže část Tvého příspěvku chybí
ahed píše:
Na druhou stranu ve 3D - pokud tvoříš statickej obraz - může špatná perspektiva působit taky dobře, navíc jde přece o přístup autora a jeho vkus.
Souhlas, ale to je už záměr (však jsem taky psal, že DaVinci dával přednost příběhu před technickou korektností a že si myslím, že je to určitě takhle správné) a záměrně porušovat pravidla perspektivy/kompozice apod. můžeš až když je bezpečně znáš a víš co a proč porušuješ. A k tomu aby člověk pochopil a zvládl třeba tu perspektivu by měl studovat to, kde je tenhle aspekt obrázku bezchybný-což jsou třeba ty Blitzovy obrázky výše nebo např. Crivelliho Zvěstování nebo když už DaVinciho, tak třeba Klanění tří králů.
Ale nejjistější to máš asi z učebnic, tam je ta perspektiva dělaná právě za tímhle konkrétním účelem, ne pro nějaké umění a skryté významy. Když tu perspektivu člověk pak umí, tak si s tím může úžasně hrát tím, že ji převrátí, nebo poruší jen na některých místech aby oklamal oko a způsobil pocit neurčitosti nebo závratě