Pokud instalací myslíš "stáhnuti a rozbalení" přes baličkovací systém dané distribuce, tak ne (jak psal Pitris o něco výše).
Ono je celkem těžké při vydání nové verze okamžitě udělat buildy a balíčky pro každou známou distribuci. Nadarmo se neříká "Každý pes, jiná ves" a na vytváření x-balíčků by se ti každý autor mohl tak akorát ... Od toho tu jsou týmy, které pro dané distribuce balíčky vytvářejí a testují případné závislosti.
Proto je pro daného člověka, či danou skupinu lidí mnohem jednodušší vytvořit čistě binárku se statickými knihovnami, takže potom není problém takovou binárku v jakékoli distribuci spustit, neboť je nezávislá na knihovnách instalovaných v rámci distribuce...
Časem, až v linuxu trochu pokročíš, tak pochopíš, že balíky pro distribuce se dělají ze zdrojáků stáhnutých z příslušných stránek.
Vem si příklad: rozhodnu se zkompilovat Blender a binárku potom nabídnout světu. Jelikož mám Gentoo a rád se bohybuji na hraně (vetšinou je vše ve verzi unstable) budu mít jinou verzi knihoven, než má Pitris ve svém Ubuntu. Pokud bych Blender zkompiloval "klasicky", tj. s dynamickým linkováním na knihovny, tak výsledný balíček .deb by byl pro Pitrise s největší pravděpodobností nepoužitelný, neboť by to vyžadovalo novější verze knihoven, které ještě nejsou dostupné přes Ubuntu repozitář.
"Stáhnutí a rozbalení"
Od toho tu máme adresář /usr/local/ do kterého se instalují, či jen kopírují aplikace, které nejsou dostupné přes oficiální repozitář nebo jsou v jiné verzi, než repozitář nabízí.
Když se do něj podíváš, uvidíš adresářovou strukturu podobnou té v kořenovém adresáři (/) či v adresáři /usr.
Pokud si chceš v systému udržovat pořádek a přehlednost, mít jasně oddělené aplikace nainstalované balíčkovacím systémem od aplikací instalovaných tebou, je /usr/local přímo ideální.
Pokud se podíváš zpět v diskuzi, uvidíš tam postup intalace Blenderu staženého přímo z
blender.org využívající práve /usr/local.
-b-